רגע לפני דמי כיס- א'

אין תגובות ↓

דמי כיס הם דרך מצוינת ללמד ילדים על כסף, אבל בכדי שיפיקו ממנה תועלת, הם צריכים להיות מספיק אחראים ובשלים להתנהלות רציפה עם כסף משלהם.

הזמן המתאים להתחיל, הוא כאשר הילדים בכיתה ב'/ ג', בשלב זה הם כבר חוו את המעבר המבגר מילד שהולך לגן, לתלמיד בית-ספר והם יותר עצמאיים ואחראים, וכן יודעים לכתוב ולבצע פעולות חשבון בסיסיות. יכולות ותכונות אלו מהוות את הקרקע ל"עליית מדרגה" מבחינת התנהלות עם כסף ולמתן דמי כיס.

אז איך נלמד ילדים צעירים יותר על כסף?

אופן הקניית הרגלי שימוש נבון בכסף בגיל צעיר ייסובו סביב משחק, שיחה, ומתן כסף באופן נקודתי.

נתחיל במשחק שמתאים לילדים מגיל 3 ומעלה. בגיל זה הם מאוד אוהבים לשחק ב"חנות"- הם מביאים הרבה צעצועים , חפצים וכו', מסדרים אותם ומדמים שפעם הם ה"מוכר" ופעם ה"קונה", עם מי שמשחק איתם. משחק זה הוא דרך טובה ללמדם על המטבעות.

שחקו עם הילדים, והשתמשו במטבעות אמתיים, כך הם יבינו לאט לאט את ערך המטבע, לאיזה מטבע ערך גבוה יותר וכו' שימו לב, לא להעמיס מידע רב במשחק אחד. בכל פעם התמקדו במשהו חדש אחד וחיזרו על פעולות שעשיתם במשחקים קודמים. באופן זה יכירו את ערך המטבעות, את המראה שלהם ואת הקשר בין מחיר של מוצר לסכום המשולם עליו ועוד.

מה ילמדו  הילדים באמצעות המשחק?

-          פריטה – כלומר, ערך של מטבע ביחס למטבעות אחרים: במשחק אחד תשתמשו רק בשקלים בודדים ותראו להם שכאשר הם נוקבים בסכום , אתם סופרים את השקלים עד שאתם מגיעים לסכום המבוקש. במשחק הבא תוסיפו גם מטבע של 2 ₪ ותראו להם שעל כל מטבע כתוב מספר אחר, וששני מטבעות של 1 ₪ שווים למטבע אחד של 2 ₪, לאחר שתרגישו שהפנימו את זה, תוכלו במשחק הבא או כמה משחקים אח"כ, להוסיף מטבע של 5 ₪ וכן הלאה. (הילדים מאוד מתפלאים לגלות, שערך מטבע של חצי שקל נמוך מזה של מטבע של שקל, בגלל גודל המטבעות- הם מעריכים שחצי שקל, שהוא יותר גדול פיזית, יהיה שווה יותר)

-          מוגבלות כמות הכסף, תראו להם , שלפעמים אין לכם את הסכום הנדרש לשלם על מוצר שביקשתם, ולכן אתם מבקשים מהילד להציע לכם מוצרים אחרים, שמחירם נמוך יותר. לעיתים התשובות שתקבלו לא יהיו הגיוניות, משום שהם עדיין לא יודעים מה גדול ממה וכו', למשל: המחיר של המוצר היה 5 ₪ , אתם סופרים לפניו את הכסף ומראים שיש לכם רק 3 ₪ ומבקשים מוצר אחר, שואלים כמה עולה, והילד עונה נניח 7 ₪ , אז תאמרו "בו נראה אם יש לי מספיק כסף…" ושוב תספרו לפניו את 3 השקלים ותראו שזה לא מספיק, בדרך זו של ניסוי וטעיה, הילד יבין את הערך של המספר והקשר שלו למטבעות. כמובן, שאם כמה פעמים אתם מקבלים תשובה לא מתאימה, אז בפעם השלישית – רביעית, תרמזו: אולי יש לך משהו שעולה 3 ₪ ? כדי שיהיה לי מספיק כסף, או 2 ש"ח … ותוך כדי שאתם נוקבים בסכום, תראו את כמות המטבעות המתאימה.

-          חשבון בסיסי, להתנהלות יומיומית עם כסף- כאשר הילד מכיר את המספרים ואת ערכם הכמותי, תוכלו לצרף 2 מוצרים ולראות כמה הם עולים יחד, ובהמשך להתקדם למספר גדול יותר של מוצרים. בשלב הבא, תרגלו חישוב עודף- שלמו סכום גבוה מהנדרש כדי שהם יצטרכו לחשב עודף ולהחזיר לכם. וזכרו- כאשר אתם משחקים איתם , השתמשו במטבעות אמתיים! ולא רק חישובים בעל פה. המטרה שלנו היא לקשור את פעולות החשבון הללו, לכמות הכסף שברשותם ולאפשרויות שלהם להשתמש בו.

(כאשר הם משחקים עם חבריהם, עודדו אותם להכין מטבעות מדומים מנייר, כדי שלא יאבדו את הכסף או שחלילה מישהו יבלע מטבע, אם מדובר בקטנטנים).

זכרו שמדובר במשחק, שהילדים צריכים ליהנות ממנו, ולכן, את כל הערך שדיברנו עליו כאן תעבירו בדרך שובבה ומשעשעת , שחקו דמויות מגוונות , ואז הילדים יתגלגלו מצחוק וילמדו המון. 

ב"רגע לפני דמי כיס"-חלק ב', נעבור ל"שטח"- הקניית הרגלים לשימוש נבון בכסף, מחוץ לבית.

(וטיפ שאינו קשור לכסף: באמצעות משחק זה, ניתן ללמד, את הילדים, המון דברים – צבעים, גדול/ קטן, כמויות , חשבון בסיסי, וכשהם גדלים, בעזרת "הלקוח שהגיע מאמריקה", הם יילמדו אנגלית … אבל הכי חשוב: שיהיה כיף, מגוון , מפתיע ומצחיק!) 

***להצטרפות לרשימת התפוצה של "ערך עתידי"

וקבלת טיפים נוספים בחינם להתמודדות במשולש הורים-ילדים – כסף    היכנסו לכאן

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>