במותגים , כמו בממתקים…

אם אתם הורים, השיחה הבאה וודאי תשמע לכם מוכרת:

רונית: "איזה יקר הציוד לבית הספר!! עלה לי X  ₪ וזה לילדה אחת, מה עושים הורים שיש להם כמה ילדים???"

דפנה: "איפה קנית? גם הבן שלי עולה לכיתה א' והציוד באמת יקר, אבל שילמתי פחות מחצי מהסכום שאת שילמת…"

רונית: "בדקתי בכמה חנויות …טוב, בטח… לך יש בן , הבת שלי רוצה שהכול יתאים, היא מאוד אוהבת את המותג ליצ'יסו אז קנינו הכול עם ציור או בצורה של ליצ'יסו" ("ליצ'יסו"= מותג דמיוני לצורך המאמר, אל תיבהלו אם אתם לא מכירים  ;-) )

דפנה: "זה ממש לא קשור לזה שיש לי בן, לא ראית בחנויות כמה מותגים יש לבנים? פשוט החלטתי לא לקנות שום מותג . קניתי לו רק ציוד לא ממותג, תאמיני לי שזה לא פחות איכותי…"

רונית : "ניסיתי להציע לבת שלי גם ציוד יפה ולא ממותג, אבל את יודעת איזה סצנה היא עשתה לי בחנות, ממש פדיחות, בכתה ועשתה לי רגשות אשם שלכל החברות שלה יהיה הכל ליצ'יסו ורק לה לא… מה אני אגיד לך, ריחמתי עליה, בכל זאת כיתה א', אני רוצה שיהיה לה כיף והיא תרגיש בטוחה…"

דפנה : "פעם הבאה אל תיקחי אותה אתך, קני את הציוד לבד ותציבי עובדה…"

השיחה הזו עוד נמשכה ונמשכה, אבל הנקודה ברורה- שלל המותגים בציוד ללימודים מהווה בעיה. שוב סחיטת כספים מהורים ,שלא לצורך, באמצעות פניה לילדים.

בשיחה בין רונית ודפנה עלו כמה בעיות:

-          קניית מותגים מעלה משמעותית את מחיר סל הקניות של ציוד ללימודים– פי שתיים ויותר

-          האם התפיסה שמותג הוא איכותי יותר נכונה לגבי ציוד ללימודים?

-          מה עושות משפחות שיש להן כמה ילדים בבית הספר, איך הן עומדות בהוצאה?

-          האם הילדים שלנו צריכים שיהיה להם מה שיש לחבריהם כדי להרגיש חלק מהחברה?

-          לקחת את הילדים לקניית ציוד ללימודים – כן או לא?

כהורה, אני רואה מותגים בדיוק כמו ממתקים.

מותג מושך את עינו של הילד ומשווק באופן שהילד יעדיף אותו על פני מוצרים מקבילים איכותיים לא פחות. אבל, כמבוגרים, שמבינים שאין לילד צורך ממשי במוצר ממותג, כדאי שנתייחס לכך כמו לממתקים –  ממתק הוא מוצר שרוב הילדים מאוד אוהבים וחלקם אפילו היו מוותרים על אוכל בריא וניזונים רק מממתקים. אולם כמבוגרים שמבינים את מידת הנזק שריבוי ממתקים יעשה לבריאות ילדינו, אנו מגבילים אותם בצריכה , בדרך כלל לממתק או שניים ביום . יש תקופות שזה קשה יותר ויש שפחות, יש ילדים שמצליחים יותר לעמוד בפיתוי ויש כאלו שנדרש מהם מאמץ רב כדי להתגבר. הנזק מממתקים ברור לנו ההורים ולכן קל לנו יותר לעמוד על קיום הגבולות שהצבנו.

ומותג? מותג מייקר את המוצר ורכישת מוצר דומה ולא ממותג תותיר בידינו סכום כסף שישמש אותנו ואת ילדינו לדברים נוספים שמהם נוכל ליהנות. עלינו לקבל, כהורים, שאין קשר בין כמות המותגים שנקנה לילדינו למידת ביטחונם העצמי והיותם מקובלים על חבריהם. להפך, עצם בניית בטחון של אדם על בסיס דבר חיצוני, דוגמת מוצרים ממותגים, יוצרת תלות בין בטחונו העצמי לבין משהו שלא תמיד הוא יוכל לשלוט בו (כסף הולך וכסף בא…). מאידך, בטחון עצמי הנבנה על ערך פנימי של אדם, כישוריו ויכולותיו, יישאר עמו תמיד ויסייע לו במצבי חיים שונים.

אולם, אנחנו בני-אדם וטבעי שנימשך לגימיקים ולדברים יפים, אך יש לשמור על המידה והאיזון, כי

במותגים כמו בממתקים – אותם חוקים :

בכל קניית ציוד ללימודים פריט אחד או שניים ממותגים בהחלט מספיקים.

אז, לקחת או לקחת ילדים לקנייה זו?

לדעתי, כדאי ואפילו רצוי שהילדים ייקחו חלק בקניה . מדובר על מוצרים שישמשו אותם וזו הזדמנות עבורנו להעביר להם מסר ואם נתאם ציפיות לפני הקנייה נוכל אפילו ליהנות ממנה.

 לנוחיותכם, ארבעה  טיפים שיקלו על קניית ציוד ללימודים יחד עם הילדים:

 טיפ 1- מה יש בבית?

בעודנו בבית, נשב עם הילדים, נעבור על רשימת הציוד ונבדוק האם יש לנו  פריטים מהרשימה. פעמים רבות אנו מוצאים שיש לנו בבית חבילת טושים חדשה לגמרי, מחברות 10 שורות שנשארו מאחים גדולים, שכבר לא זקוקים להן כי הם משתמשים כבר בסוגים אחרים של מחברות ועוד… נסמן ברשימה את מה שיש לנו. חשוב שהציוד יהיה במצב טוב ותקין כדי שהילדים יוכלו להתחיל את השנה ב"רגל ימין" ולא יצטרכו להתמודד עם טושים שלא כותבים וכד'

 טיפ 2- תיאום ציפיות

 לפני היציאה לקניות, נסביר לילדים שהחנויות מציעות ציוד רב מכל הסוגים וכל המינים ולפעמים זה מבלבל ולא יודעים מה לבחור. לכן, תגדירו יחד מה חשוב לכם:

  •   ציוד נוח לשימוש (מכירים את המחברות שהכריכה היפה שלהם לא נפתחת בצורה נוחה והילד צריך "להנדס" את התנוחה כך שיוכל לכתוב ובמקביל להחזיק את המחברת כדי שלא תיסגר?)
  •   ציוד איכותי  (מכירים את האריזות היפות של מילויי עופרת לעפרונות מכאניים, שאחרי כל אות שכותבים נשבר החוד?).
  •  ציוד במחיר סביר נסביר לילדים מראש שהם יראו הרבה ציוד עם ציורים של דמויות שהם אוהבים, אבל הציוד הזה יותר יקר ולכן אנחנו מרשים פריט אחד או שניים ממותגים (תגדירו מספר מדויק, שנכון עבורכם) והיתר יהיו יפים וטובים אבל ללא מותגים.

 טיפ 3- ילדים מעורבים

 אם הילדים שלכם מאוד אוהבים מותגים ואתם צופים קושי לעמוד במגבלה, בחרו יחד עם הילדים מראש את סוג הפריטים הממותגים שתקנו. כך תקלו עליהם, כיוון שתקטינו עבורם את טווח ההתלבטות בחנות . אני ממליצה על מוצר שהוא יותר שימושי כמו קלמר או יומן, יתר המוצרים משמשים אותם לזמן קצר ופחות יפריע להם שלא יהיו ממותגים.

טיפ 4 – עמידה בהחלטות

 לאחר תיאום הציפיות , חשוב שתעמדו בהחלטות שקיבלתם, יתכן מאוד שעל- אף ההכנות, הפיתויים בחנות יגרמו לילדיכם לרצות "עוד מותג אחד ודי"… אבל זכרו שאם תוותרו כעת לא תהיה בעיני הילדים משמעות להחלטות שלכם בעתיד, אז היו שלמים עם עצמכם, קנו מוצרים טובים, אסתטיים  ואיכותיים  ושדרו בטחון לילדים. הילדים לומדים מהמעשים שלכם הרבה יותר מהמילים שלכם, אז לפעמים המעמד לא נעים לכמה רגעים אבל התועלת לילדיכם מהתהליך היא עצומה: 

 -          הסברתם להם את המצב (טיפ 1+2)

 -          נתתם קוים כלליים להתמודדות עם המצב (טיפ 2+3)

 -          השארתם לילדים מרחב לקבלת החלטה משלהם  (טיפ 3)

 -          עמדתם על יישום וכיבוד ההחלטות המשותפות שלכם (טיפ 4)

 בהיערכות לשנת הלימודים הבאה, התהליך כבר יהיה מוכר וברור לילדים ובשנה שאחריה זה כבר יהיה מבחינתם התהליך הטבעי.

 זכרו: במותגים , כמו בממתקים … אותם חוקים:

 בכל קניית ציוד ללימודים פריט אחד או שניים ממותגים בהחלט מספיקים

 חופשה מהנה לכל הילדים

 ולנו ההורים בהצלחה בתמרונים בין עבודה לשעשועים   8-)

 

***להצטרפות לרשימת התפוצה של "ערך עתידי"

וקבלת טיפים נוספים בחינם להתמודדות במשולש הורים-ילדים – כסף    היכנסו לכאן